ideafix.pl

Blog tematyczny o modzie, zdrowiu i diecie

Dieta

Dieta lekkostrawna: Co jeść, jakie są jej zasady? Przykładowy jadłospis

Dieta lekkostrawna: Co jeść, jakie są jej zasady? Przykładowy jadłospis

Dużo słyszy się o diecie lekkostrawnej jako rozwiązaniu większości problemów z przewodem pokarmowym. Dla kogo jest ten sposób żywienia? Co jeść? Jakie są jej zasady?

Co to jest dieta lekkostrawna i dla kogo jest?

Dieta łatwostrawna jest modyfikacją tradycyjnego odżywiania się, dlatego nie ma większych przeciwwskazań do stosowania jej na co dzień przez dłuższy okres bądź jako osoba zdrowa. Poleca się ją przy wszelkiego rodzaju problemach trawiennych; niestrawności, refluksie, zespole jelita drażliwego, wrzodach żołądka, chorobach wątroby, stanów zapalnych w układzie pokarmowym, przy infekcjach. Zaleca się stosować dietę lekkostrawną przed i po zabiegach chirurgicznych, polecana również osobom starszym oraz stosującym chemioterapię.

Co jeść na diecie lekkostrawnej? Czego unikać?

Zasady diety lekkostrawnej obejmują jedzenie 4-5 posiłków dziennie oraz wybieranie takich produktów, które łatwo strawić i nie są obciążające dla organizmu. W większości wypadków różnica polega nie na zamianie tradycyjnych produktów, ale na zmianie sposobu ich przyrządzania. Należy unikać produktów ciężkostrawnych, które zalegają w żołądku i powodują różne nieprzyjemne dolegliwości trawienne. Należą do nich przede wszystkim: produkty bogate w błonnik pokarmowy, dania tłuste i wysoko przetworzone. W niektórych przypadkach, ze względu na niską zawartość błonnika, warto dostarczać go do organizmu w inny sposób, na przykład w formie suplementów.

Najważniejszy jest sposób przygotowania potraw

W diecie lekkostrawnej stawia się na gotowanie, w tym na parze, pieczenie i duszenie. Koniecznie należy zrezygnować z grillowania, smażenia i obsmażania. Polecane w tej diecie są wszelkiego rodzaju zupy oraz dania zbilansowane, bogate w witaminy i składniki mineralne.

Produkty zbożowe

Warto spożywać pieczywo pszenne, graham, bądź mieszane. Dobrze sprawdzą się drobne kasze, jak kasza manna, kuskus, jęczmienna, jaglana, również biały ryż i drobne makarony. Nie należy jeść pieczywa i makaronów pełnoziarnistych ze względu na wysoką zawartość błonnika, grubych kasz, brązowego ryżu i mocno przetworzonych wyrobów cukierniczych.

Mięsa

Produkty zalecane to chude mięsa, na przykład indyk, kurczak, cielęcina, królik. Wskazane jest częste spożywanie ryb. Dozwolone jest spożywanie chudych produktów wędzonych, na przykład z drobiu. Należy unikać ciężkich i tłustych mięs, takich jak wieprzowina, wołowina, gęś, kaczka czy łosoś.

Tłuszcze

Należy stosować masło, margaryny, oliwę z oliwek i oleje roślinne. Nie należy spożywać smalcu, słoniny, boczku, produktów smażonych w głębokim tłuszczu czy panierowanych.

Nabiał

Warto sięgać po mleko i produkty mleczne w postaci kefirów, jogurtów, białych, chudych serów, twarogów, i odtłuszczonych serków homogenizowanych. Trzeba ograniczyć spożycie śmietany, ser żółtego, topionych serów, serów pleśniowych i feta.

Warzywa i owoce

Najlepiej jeść młode warzywa i dojrzałe owoce. Z owoców najlepiej sprawdzą się obrane jabłka, morele, brzoskwinie, pomarańcze i melony, najlepiej obrane ze skórki. Oprócz tego świetnie sprawdzą się przetwory owocowe, takie jak kompoty, rozcieńczane soki, dżemy bezpestkowe, kisiele i galaretki. Warzywa poleca się gotowane w wodzie i na parze lub w formie puree. Głównie są to: ziemniaki, marchew, buraki, szpinak, dynia, młoda fasolka szparagowa, kabaczki, pietruszka, dynia. Odradza się spożywania szczególnie roślin strączkowych, cebuli, czosnku, kapust, ogórków czy szczawiu.

Napoje

W diecie lekkostrawnej należy pić co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Śmiało można sięgnąć również po rozcieńczone soki, kompoty, herbatki ziołowe, mleko oraz kawę zbożową. Nie należy pić wody gazowanej, napojów słodzonych, czekolady, mocnej kawy i herbaty, energetyków i alkoholu.

Przyprawy

Dozwolone są: sól, sok z cytryny, tymianek, majeranek, koperek, bazylia, rozmaryn, pietruszka, wanilia, cynamon, lubczyk. Należy wyeliminować z diety ostre przyprawy takie jak: pieprz, papryka, chrzan, czosnek, ocet, musztarda, curry.

Dieta lekkostrawna – przykładowy jadłospis

Przykładowy jadłospis diety lekkostrawnej:

Śniadanie

  • Płatki jaglane z jogurtem naturalnym i musem jabłkowym
  • Bułka pszenna z masłem, chudą wędliną, sałatą i pomidorem bez skórki. Do tego kawa zbożowa
  • Kajzerka z chudym twarożkiem i świeżym sokiem.

II Śniadanie

  • Zupa krem z cukinii przyprawiona ziołami
  • Pieczone jabłko z wanilią
  • Twaróg z jogurtem naturalnym, owocami i miodem

Obiad

  • Indyk zapiekany z warzywami i purée ziemniaczane
  • Pstrąg gotowany na parze z ziemniakami i marchewką
  • Krupnik z kaszy jęczmiennej

Podwieczorek

  • Koktajl bananowo-kokosowy z biszkopcikami
  • Kisiel owocowy
  • Kleik ryżowy z brzoskwinią

Kolacja

  • Jajko na miękko, bułka z twarogiem
  • Pieczywo mieszane, mozarella i pomidory bez skórki.
  • Zapiekanka makaronowo-warzywna

Podsumowanie

Dieta lekkostrawna pomaga odciążyć układ trawienny i tym samym złagodzić nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak niestrawność, bóle brzucha, uczucie pełności czy wzdęcia i gazy.

Treści prezentowane na stronie mają na celu poprawę komunikacji między Użytkownikiem a jego lekarzem i nie powinny zastępować tej relacji. Nasza strona służy jedynie celom informacyjno-edukacyjnym. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie zawartych tu informacji, zwłaszcza w dziedzinie medycyny lub innych dziedzin specjalistycznych, konieczna jest obowiązkowa konsultacja z lekarzem.

Udostępnij

O autorze

Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, dietetyki i mody, a także autorami tego bloga, który powstał z myślą o dzieleniu się wiedzą i inspiracjami.