ideafix.pl

Blog tematyczny o modzie, zdrowiu i diecie

Dieta

Dieta ketogeniczna – jak zacząć?

Dieta ketogeniczna – jak zacząć?

Dieta keto, inaczej dieta niskowęglowodanowa, to sposób żywienia polegający na wprowadzeniu ciała w stan ketozy. By osiągnąć ten stan, należy spożywać dużo tłuszczy i mało węglowodanów. Uwielbiana przez osoby chodzące na siłownię, pozwala szybko pozbyć się tkanki tłuszczowej.

Na czym polega dieta ketogenna?

Keto diety polegają na ograniczeniu przyjmowania ilości węglowodanów, czyli jednego z trzech głównych źródeł energii. Nasze ciało wchodzi wtedy w stan ketozy, czyli zwiększenia stężenia ciał ketonowych w osoczu. Dzięki ograniczeniu podaży węglowodanów w diecie, organizm przechodzi na alternatywne źródło energii – tłuszcz. Powoduje to szybką redukcję masy ciała ze względu na zwiększone utlenianie wolnych kwasów tłuszczowych odkładanych w organizmie.

Wskazania i przeciwwskazania diety keto

Przejście na dietę ketogeniczną polecane jest osobom z nadwagą oraz chorym na cukrzycę typu II ze względu na efekt szybkiego spadku masy. Stosowana jest również w leczeniu padaczki lekoopornej u dzieci. Popularna jest wśród osób zdrowych jako sposób na odchudzanie.

Zobacz też: Jaki rower stacjonarny na odchudzanie wybrać?

Należy pamiętać, że ketoza jest niebezpieczna i może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Dieta ketogeniczna nie jest przeznaczona dla osób z problemami z wątrobą, trzustką i nerkami. Ponadto w diecie tej często dochodzi do niedoboru witamin i minerałów, a stan ketozy może wywołać przewlekłe zmęczenie, problemy ze strony układu trawiennego, utratę masy mięśniowej a nawet zaburzenia gospodarki hormonalnej.

Dieta ketogeniczna dla początkujących – jak zacząć dietę?

Swoją przygodę z dietą ketogeniczną warto zacząć od wizyty u dietetyka. Po wykluczeniu wszelkich przeciwskazań stosowania diety ketogennej, warto zacząć od detoksu organizmu, a następnie pozwolić mu na adaptację do stanu ketozy poprzez stopniową zamianę makroskładników. Wprowadzenie diety ketogenicznej możesz zacząć od ograniczenia spożycia węglowodanów na poziomie 30g. Aby to osiągnąć, trzeba wyeliminować produkty będące ich źródłem, czyli słodycze, kasze, ryż, makarony, pieczywo i owoce. Następnie trzeba zwiększyć podaż tłuszczy i białka. Świetnie nadadzą się do tego produkty wysokotłuszczowe, takie jak oliwa z oliwek, smalec, masło, awokado oraz tłuste ryby. Kolejnym krokiem jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości białka. Przyjmuje się zasadę 1g białka na 1kg beztłuszczowej masy ciała. Sprawdzą się tutaj wszelkiego rodzaju mięsa. W trakcie keto adaptacji trzeba pić minimum 2 litry wody dziennie i uzupełniać elektrolity. Warto zacząć stosować suplementację potasu i magnezu, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Podsumowanie

Napis keto

 Aby rozpocząć dietę ketogeniczną, najpierw należy zasięgnąć porady lekarza lub dietetyka, szczególnie jeśli ma się jakieś schorzenia zdrowotne. Pomogą oni stworzyć odpowiednio zbilansowany jadłospis, uwzględniający wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Następnie można rozpocząć eliminując węglowodany z diety, zastępując je tłuszczami i białkami. Ważne jest także regularne monitorowanie stanu zdrowia i dostosowywanie diety w razie potrzeby. Czasami może być konieczne wprowadzenie suplementów diety, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na niektóre składniki odżywcze.

Treści prezentowane na stronie mają na celu poprawę komunikacji między Użytkownikiem a jego lekarzem i nie powinny zastępować tej relacji. Nasza strona służy jedynie celom informacyjno-edukacyjnym. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie zawartych tu informacji, zwłaszcza w dziedzinie medycyny lub innych dziedzin specjalistycznych, konieczna jest obowiązkowa konsultacja z lekarzem.

Udostępnij

O autorze

Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, dietetyki i mody, a także autorami tego bloga, który powstał z myślą o dzieleniu się wiedzą i inspiracjami.